Sökmotoroptimering

Åsså var dé det här med sökmotoroptimering. Alla snackar om det och många tror att det är supersvårt. Det är lätt om man kan och håller sig till de mest effektiva metoderna och inte krånglar till det. Kanske är följande frågor några som du skulle ha ställt om du träffade oss.

Varför jobbar ni med sökmotoroptimering?

I Sverige har sökmotor nästan blivit synonymt med Google och ofta kan man höra uttryck som ”jag ska ta och googla det där”. Allt värdefullt innehåll som läggs upp på en hemsida tycker vi ska ges den absolut bästa möjligheten att hittas vid en sökning med relevanta sökord. Vi jobbar med sökmotoroptimering av den enkla anledningen att det är det billigaste sättet att attrahera trafik till de hemsidor vi driver.

Sushi betyder inte 'rå fisk'. Vad betyder det egentligen?

Sushi betyder inte ‘rå fisk’. Vad betyder det egentligen?

Det finns ju många som säljer sökmotoroptimering, gör ni det? Vad gör er unik?

  • Vi lever inte på att sälja sökmotoroptimering till andra företag.
  • Vi lever på sökmotoroptimerade hemsidor.

Rent praktiskt innebär det att de metoder vi använder oss av måste fungera! Hela tiden! Om vi inte skulle ha våra hemsidor rankade högt i Google skulle vi inte tjäna några pengar alls.

Skulle vi leva på att sälja till företag skulle vi kunna sälja samma metod och paket till företag efter företag utan att lämna garantier. Det tycker vi är osjysst och vid alla förfrågningar om sökmotoroptimering gör vi därför individuella bedömningar och avböjer faktiskt fler uppdrag än vi tar på oss. Vi gillar, som nämnts tidigare, inte att slösa med vare sig våra egna, eller andras resurser.

Så svaret på frågan om vi säljer sökmotoroptimering blir – Njae. Det beror på.

Vad händer när Google uppdaterar sina algoritmer?

Det finns självklart en risk i att förlita alltför mycket av sin trafik till en enda källa. Att Google uppdaterar sina algoritmer är något som är säkert och det finns mängder av artiklar på nätet om företag som drabbats av Googles uppdateringar med namn som Penguin och Panda.

Det intressanta i det hela tycker vi är att det måste väl rimligtvis finnas minst lika många som gynnats av dessa uppdateringar? Det skrivs inte lika mycket om det av nån anledning. Vi går hur som helst inte och oroar oss för eventuella algoritmuppdateringar.

Så länge man håller sig till att producera bra innehåll, så bra att även andra vill länka till det frivilligt så bör man gynnas i alla lägen. Bra innehåll skapar dessutom andra trafikflöden när folk frivilligt delar med sig av ditt innehåll via sociala medier och länkar på bloggar eller hemsidor.

Hur tar man reda på vilka sökord man ska optimera för?

Om man redan har en hemsida och använder sig av Google Analytics med någon form av Mål uppsatt, t.ex. antal kontaktförfrågningar eller antal köp om man driver en e-butik, då är det busenkelt! Då talar statistiken sitt tydliga språk och det är lätt att veta vad man ska lägga sitt krut på. Paretos princip talar för att fokus ska ligga på de 20% av sökorden som ger 80% av resultatet.

Om man inte har nån trafik alls är det lite svårare. Börja då med att ställa frågor till dig själv eller dina presumtiva kunder.

Vad skulle du söka efter om du var ute efter den lösning som företaget eller produkten erbjuder?

Testa det och se var din hemsida rankar idag. Ligger den inte på topp 10 kan du inte räkna med nån trafik. Ligger du redan på topplacering men ändå inte får nån trafik – då är det dags att tänka om.

Kan ni ta reda på hur många som söker på ett visst sökord?

Ja, det kan vi. Och det kan du med. Vi använder oss mycket av olika s.k. ”keyword tools” som ger förslag på sökord som används i sökmotorer. Ett helt gratis verktyg är Google Keyword Tool. Där kan man enkelt se siffror på hur många som skriver in ett visst sökord eller en sökfras per månad. Man får även förslag på liknande sökningar och kan jämföra olika alternativ.

Det är lätt att falla i fällan att alltid rikta in sig på det sökord som flest söker på. Tänk dock på att det är också där den största konkurrensen finns! Eftersom vi gillar Paretos princip försöker vi jobba med nischade sökord för att snabbt och enkelt nå rätt målgrupp istället för den breda massan.

springcykel-tjejEtt exempel på en nischad sajt är www.balanscyklar.se som ingår i vår sajtportfolio. Den kom till när Svennes ena dotter skulle börja lära sig cykla. Han läste på om dessa cyklar utan trampor och stödhjul och sammanställde det på en webbsajt. Idag ger sajten en stadig månadsintäkt med minimalt med uppdateringar. Ännu roligare är såklart att Svennes dotter nu lärt sig cykla och kan hänga med på pappas löprundor. Nu är det ultramaraton.se som gäller!

Jag har hört att det tar lång tid att komma högt i sökmotorer. Jag vill ha trafik till min hemsida idag! Finns det ingen genväg?

Självklart finns det genvägar och det behöver inte kosta skjortan heller!

Gå vidare om du vill läsa om de genvägar vi tar själva och rekommenderar våra kunder att göra.

Vad gör besökarna på din hemsida?

Ett gratis verktyg som vi dagligen använder för att analysera trafik på hemsidor är Google Analytics. Om du inte redan har det installerat, se till att skaffa det! Vill du ha hjälp med att jobba i Analytics, hör av dig till oss för bra tips.

Resurser vi använder

För att vara effektiv och produktiv på webben finns det många bra resurser att använda sig av. Många av de är helt gratis dessutom. Här kan du se en lista på våra favoriter.

Donera oanvänd datorkapacitet

Vi låter vår överkapacitet gå till välgörande ändamål.