SEO-byrå med bas i Umeå

Vår första hemsida byggdes som ett sidoprojekt vid sidan om universitetsstudier i Umeå. Ganska snabbt blev det klart att SEO var en viktig del i att lyckas på Internet. Sökmotorn som trafikkälla var ett billigt sätt att få besökare till hemsidan. Med en redan tajt studentbudget fanns inga pengar för att köpa marknadsföring. Därför var vägen att lära sig optimera för toppranking i sökmotorer ett bra val.

Idag finns vi kvar i Umeå men har också etablerat oss i Sundsvall. Även om vi bor och arbetar mestadels lokalt på dessa orter finns ingen begränsning i räckvidden på den sökmotoroptimering vi utför. Vi har jobbat och jobbar med hemsidor på svenska, norska, danska, finska, tyska och engelska.

Träffas och prata sökmotoroptimering i Umeå

I Umeå arbetar Sven-Anders Bergström, vår SEO/SEM-konsult, som har lång erfarenhet av sökordsanalys och en bred ämneskunskap. Sven-Anders har forskat vid Umeå Universitet under flera år inom neurovetenskap. Idag har han lagt forskningen åt sidan och ägnar sig helt åt företaget. Förvärvade kunskaper kring statistik, experimentella upplägg och ständig törst efter optimering genomlyser ”Svennes” arbete.

Svenne är den på GetWebbed som jobbar med innehåll och övergripande planering kring strategier för en hemsidas SEO och SEM. Det innefattar allt från att göra konkurrentanalyser och leta bra sökord till att vara skribent och skriva sökoptimerade texter.

Om du driver företag i Umeå och vill träffas kan du höra av dig till honom idag.


Synas på lokala sökningar i Umeå-området

Många sökningar som görs på Google handlar om att hitta butiker, produkter och tjänster som finns att tillgå i vårt närområde. Den som bor i och kring Umeå vill se vad som finns att hitta där eller i närheten. En del typer av sökningar får man därför automatiskt anpassad till var man befinner sig. Med hjälp av geografisk information som IP-nummer eller mobilposition kan sökresultatet på en sökning se olika ut för dig i Umeå som för din kompis i Stockholm.

Google har som ett mål att leverera bra och relevanta sökresultat. Det ligger därför i deras intresse att presentera företag och hemsidor som har anknytning till det lokala. Fler och fler sökningar görs med mobilen vilket gör att det lokala söket blir än mer viktigt för den som driver en lokal verksamhet.

Det finns några enkla saker man kan göra för att öka chansen att synas vid Umeå-sökningar.

  • Se till att Umeå finns med i en sidtitel på din hemsida
  • Lägg till din verksamhet i Google My Business (tidigare Google Places) och ange företagets adress