Sökmotoroptimering för Holmsund

Holmsund och Obbola har ungefär 8 000 invånare men närheten till storstaden Umeå med sina 91 000 personer gör att det finns goda möjligheter att sälja produkter och tjänster lokalt. Ett sätt att nå nya kunder är genom att finnas med i sökresultat på olika sökord och sökfraser som människor i och omkring Holmsund använder.


Om du vill öka din försäljning lokalt till Holmsundsbor eller Obbolabor bör du:

  1. Välja en bra domän
  2. Skapa en tydlig hemsida
  3. Visa att du/ni är verksamma i eller nära Holmsund

1. Välja en bra domän för Holmsund

Om ditt företag finns i Holmsund och det är där du tänker växa ditt företag kan du med fördel försöka välja en domän som innehåller ortsnamnet. Tänk dock på att inte begränsa dig för framtiden ifall du tänker bli större än bara lokalt.

2. Skapa en tydlig hemsida

En bra hemsida ska tydligt visa vad ditt företag erbjuder i form av produkter eller tjänster. Startsidan lyfter fram de viktigaste delarna som du tror att dina kunder efterfrågar. Därifrån ska du länka till unika sidor för varje produkt eller tjänst som Du/Ni har.

Det finns många olika sätt att bygga upp en hemsida på och det är till stora delar beroende på vilken typ av verksamhet du har. En e-handel bygger en webbshop medan ett tjänsteföretag bygger en presentationssajt.

Om du håller till i Holmsund och har startat en e-butik är det nog ganska givet att din marknad sträcker sig långt utanför Holmsunds gränser och då är konkurrensen mer på riksplanet och kanske globalt.

Tjänsteföretag inom bygg, städ eller service konkurrerar mestadels med andra lokala företag. Där är det extra viktigt att man har koll på konkurrenterna och försöker att ranka högre än de i sökresultaten.

3. Visa att er verksamhet finns i Holmsund

På flera olika sätt kan ni visa hur er verksamhet är inriktade på Holmsund med närområde. Om ni har er företagsadress på orten bör ni se till att det syns i olika företagskataloger så som Eniro, Hitta med flera. Se också till att företaget har en företagsprofil hos Google där ni lagt in adress, vilka tjänster ni erbjuder lokalt och gärna med bilder från kontoret (interiör, exteriör). Försök att samla in recensioner från kunder, vilket kommer att stärka synligheten för er i olika söktjänster som Google Maps med mera.

På er hemsida bör det tydligt framgå att ni har Holmsund / Obbola som verksamhetsområde. Det kan man visa på olika sätt men vanligt är att man i sidfoten har sin postadress. Företag som håller till i Umeå men gärna tar emot kunder från Holmsund bör se till att skapa unikt innehåll till den målgruppen.