Bygger smarta hemsidor med minimalistiskt tänk

Har du frågor och funderingar om vad vi på GetWebbed egentligen kan inom webbdesign, sökmotoroptimering och marknadsföring på nätet? Kanske har du inga alls. Hur som helst har vi varit sjysst och redan ställt alla dina frågor!

– Hur många webbsajter har ni byggt?

I början fanns bara en…

Idag äger och driver vi över 80 webbsajter i egen regi. Tillsammans har alla dessa sajter över miljonen sidor med unikt innehåll. Majoriteten är skriven på svenska, men vi har också sajter på engelska, norska, danska, tyska och finska.

– Oj, hur många är ni då som jobbar i företaget?

Vi är två personer, Svenne och Thomas.

– Va! Inte fler? Men då är ni såna där som jobbar dygnet runt, lever för jobbet och saknar fritid…

Nej, vi lägger kring 15 timmar i veckan i snitt och det inräknat företagsadministrativa sysslor som bokföring, ekonomi och kaffedrickande.

Kanske är det vårt goda kaffe gjord på färskmalda bönor som gör oss så effektiva? Kom förbi och prova en kopp om du har vägarna förbi vårt kontor i centrala Umeå. Men kolla att vi är på plats först, det kan hända att vädret är för fint för att sitta inne eller att vi redan jobbat klart för dagen och gör nåt annat.

kontorsplats_umeaa

En del lägger upp ”skrytiga” bilder från nån solig balkong i ett fjärran land. Vi gillar Sverige och svensk natur. Frisk luft med gratis air condition på kontoret.

– Har ni typ knäckt koden för att stoppa tiden så ni hinner göra mer på kortare tid?

Haha, nä sån typ av hacking bemästrar vi inte.

Nyckeln ligger i att vi använder smarta webblösningar som genomsyras av ett minimalistiskt tänk. Den viktigaste tillgången är inte pengar, utan tid och vi gillar inte att slösa med tid, vare sig det är vår egen eller våra kunders.

Om vi ska nämna tre viktiga byggstenar, som alla involverar tid på ett eller annat sätt, är det:

1. Delegera autonoma arbetsuppgifter

Om ett arbetsmoment inte tillför oss personligen någon glädje och slutresultatet inte blir lidande av att vi lämnar ifrån oss uppgiften – då gör vi det!

Vi delegerar ofta uppgifter till våra bästa kompisar…datorerna. De har förmågan att kunna frigöra massor av uppbunden tid, men saknar samtidigt rätten till fikapauser och semestrar. Ordet löneförhöjning har vi raderat ur deras vokabulär.

2. Paretos princip – 80/20 regeln

En regel som verkar gälla för många saker i samhället är 80/20 regeln, även kallad Paretos princip efter den italienske nationalekonomen Vilfredo Pareto. Han fann att 80% av tillgångarna i Italien ägdes av 20% av befolkningen.

I arbetslivet är det mycket vanligt förekommande att 20% av insatserna står för 80% av effekterna. I affärsverksamheter kommer vanligtvis 80% av intäkterna från 20% av kunderna eller produkterna.

Vi försöker identifiera de arbetsmoment som kräver 80% av insatsen men som endast ger 20% av resultatet. När vi hittar såna eliminerar vi de och offrar den inkomsten till förmån för tiden. Då kan vi lägga mer tid på de delar som ger mest resultat eller hitta på helt andra saker som vi har lust med.

3. Mätbarhet – ”Det som mäts, blir gjort”

För att kunna identifiera vilka arbetsinsatser som ger nya kundkontakter, leder framåt och skapar intäkter i en verksamhet måste man mäta. Managementkonsulten Peter Drucker tillskrivs ofta det betydelsefulla citatet, ”Det som mäts, blir gjort”. Vi gillar det och mäter allt vi gör! En av våra finska sajter kräver i snitt 13 minuters tillsyn per dag.

– Men det räcker väl inte med att bara bygga en webbsajt, man måste väl se till att folk kommer dit också?

Absolut! För oss finns inte en hemsida om den inte finns att hitta i en sökmotor. Vi har förvärvat goda kunskaper om hur man får en hemsida och dess innehåll att ranka högt i sökmotorer, med minsta möjliga insats.

Varför inte fortsätta ställa några frågor om hur vi jobbar med sökmotoroptimering?

Vi lovar, det kommer inte att vara slöseri på tid för du kommer att lära dig ett och annat trick på vägen!