Kostnadseffektiv & mätbar marknadsföring på Internet

Marknadsföring, reklam, kommunikation, ja kärt barn har många namn sägs det. Vi gillar marknadsföring som kan följas i detalj, med tydliga mål och massor av siffror. Vi låter följande frågor och svar ge en tydligare bild om vad vi kan när det gäller marknadsföring på nätet.

Jag har en väldigt liten budget för marknadsföring. Vilken kanal ska jag använda mig av?

Om du har en liten marknadsföringsbudget gäller det att fokusera på att träffa exakt rätt och kunna följa upp varje investerad krona. Vi rekommenderar då att börja med sponsrade sökord, en genväg upp till toppen av sökresultaten i en sökmotor.

Vad är Adwords, sponsrade sökord och vad kostar det?

SERP – Search Engine Results Page

När du gör en sökning på t.ex. Google.se får du i regel alltid först ett par sökträffar med ett annorlunda utseende och märkta med annons. Först efter dessa kommer de så kallade organiska sökresultaten.

Företag som vill synas längst upp kan skapa annonskampanjer genom Google Adwords. Vem som syns var beror på ett antal olika faktorer som t.ex. budet, kvalité och matchning.

Den absolut största fördelen tycker vi, och många andra, är att tröskeln för att testa är så pass låg. Det är inte som för tidningsannonser där man behöver lägga upp flera tusen kronor och dessutom har svårt att mäta effekten.

Ser man till att ha tydliga mål och mätpunkter är det enkelt att se om kostnaden ger avkastning. Driver man E-butik är en såld produkt ett givet mål. Har man en konsultfirma är ett Lead i form av kontaktförfrågan ett tänkbart mål. Med hjälp av smarta webblösningar kan man enkelt följa upp och utvärdera sina Adwords-kampanjer.

Hur mycket spenderar ni på sponsrade sökord?

Vi har jobbat med sponsrade sökord sen 2005 och har idag en månatlig budget på ca 60-80 000 kr. Vi är väldigt noga med att följa upp och säkerställa att det gett direktavkastning. På en del kampanjer ligger vi kring 5-10% och vissa nischade kampanjer kan ge så högt som 600-800% i avkastning. Om det inte vore för att de sistnämnda kampanjerna är extremt nischade och sökvolymerna därmed starkt begränsade skulle vi vara rikare än H.M. Konung Carl XVI Gustaf…om man mäter i pengar. Mätt i frihet är vi redan det!

Finns det några andra billiga sätt att marknadsföra sig på?

Ett billigt verktyg i marknadsföring är att anordna tävlingar. Vi har lång erfarenhet av tävlingar på Internet. Med vår tävlingsportal Bli en vinnare.com samlar vi länkar till alla tävlingar på nätet och ser dagligen både bra och dåliga exempel på tävlingar. Det är gratis att lägga till en tävling på sidan. Så om du har en tävling surfa in och skaffa dig gratis trafik.

Jag vill att andra ska sköta marknadsföringen åt mig. Men jag vill bara betala när de presterar. Hur gör jag då?

En modell av marknadsföring som samtidigt är en affärsmodell för intäkter är Affiliate (återförsäljare). Den är helt baserad på prestation och det uppstår endast kostnader när ett visst mål är uppfyllt. Målen bestämmer du själv. Du kan välja att betala per Click, per Lead eller per Sale. Vilket som lämpar sig bäst beror lite på hur din verksamhet ser ut.

Vi har länge jobbat med affiliate och prestationsbaserad återförsäljning. Prata med oss om du vill ha råd och hjälp att komma igång. Vi har ett nära samarbete med många affiliatenätverk i Norden.


Nu har du lärt känna oss lite närmare. Tycker du att vi verkar som en intressant samarbetspart, vill att vi hjälper dig med sökmotoroptimering, bygger en smart webb eller ser över dina sponsrade sökord? Då är du välkommen att kontakta oss.